Home

Vitamine D tekort

Eet jij vegetarisch of veganistisch of komt jouw huid weinig in aanraking met zonlicht? Dan is het goed om in de gaten te houden of je wel genoeg van deze vitamine binnen krijgt. Voor jonge kinderen, ouderen, mensen met een getinte huidskleur, mensen die weinig buiten komen en zwangere vrouwen geldt zelfs het advies om extra van deze vitamine  te slikken.

Bij een tekort krijg je namelijk last van een aantal vervelende symptomen. Een groot tekort kan zelfs gevaarlijk zijn! Maak jij je zorgen over een tekort? Neem dan contact op met de huisarts. Na een simpel bloedonderzoek weet je snel of je voldoende van deze vitamine in jouw lichaam hebt.

Risicofactoren voor een tekort

Er zijn verschillende risicofactoren voor een tekort.

  • te lage calciuminname
  • geen supplement gebruiken in de winter
  • geen vette vis eten
  • hogere leeftijd (een oudere huid maakt minder van de vitamine aan)
  • overmatig gebruik van zonnebrandcrème
  • donkere huidskleur
  • leven op hoge breedtegraad
  • baby zijn van een moeder met een vitamine D tekort
  • gebrekkige zonlichtexpositie in de maanden april – september

vitamine d

De drie gradaties van een tekort

Er bestaan drie verschillende gradaties van een tekort. Een groot tekort is gevaarlijk want dat kan namelijk levensbedreigend zijn. Heb je genoeg vitamine in je bloed, dan noem je dat vitamine D-sufficiëntie.
In de winter heb je langere periodes waar je misschien niet voldoende in aanraking komt met daglicht. Door zo’n kortdurend lichttekort kan er vitamine D-insufficiëntie ontstaan, ook wel ‘hypovitaminose’ genoemd. Dit tekort kan zorgen voor de volgende symptomen:

  • spierpijn
  • spierkramp
  • lusteloosheid
  • oververmoeidheid

Zit er veel te weinig vitamine in jouw bloed en is dat tekort langdurig? Dan noem je dat tekort vitamine D-deficiëntie. Dit tekort kan zorgen voor de volgende symptomen:

  • gewrichtsklachten
  • botklachten
  • spierklachten

Heeft jouw lichaam helemaal geen vitamine D meer in voorraad? Dan kan dat tekort gevaarlijk en levensbedreigend zijn. Dit gebrek aan vitamine D, vitamine D-uitputting kan zorgen voor de volgende symptomen:

  • spierziekten
  • botafwijkingen zoals vergroeiing, verweking en ontkalking
  • zenuwafwijking
  • afwijkingen van de bijschildklier

De symptomen van een tekort

Er bestaan een hoop symptomen waaraan je kan merken dat je een tekort hebt aan deze vitamine. Hier hebben wij de symptomen voor jou op een rijtje gezet. Denk je dat je een tekort hebt aan vitamine D? Dan is het verstandig om even langs de huisarts te gaan en te vragen naar een bloedonderzoek.

  • lusteloosheid
  • een tekort aan energie
  • angstaanvallen
  • bloedend tandvlees
  • spier- of gewrichtspijn
  • krampen of spiertrillingen
  • zwakkere botten
  • hartproblemen

De functie van de vitamine

In een artikel op de website van het Nederlands tijdschrift voor geneeskunde is er in 2010 een artikel geschreven over de herwaardering van de vitamine. Een tekort van de D vitamine werd hier ook in verband gebracht met auto-immuunziekten en verschillende soorten kanker. In het artikel wordt de noodzaak nog een keer benoemd van de vitamine voor alle leeftijdsgroepen. De vitamine is multifunctioneel en vele ziekten zijn veroorzaakt of gerelateerd aan een tekort aan vitamine D. Zo worden de streefwaarden ook regelmatig verhoogd.

Hoe krijg ik genoeg binnen?

De vitamine kan je op verschillende manieren binnen krijgen. De belangrijkste manier is aanmaak in de huid onder invloed van UVB uit zonlicht. In de winter is het geen slecht idee om regelmatig even onder de zonnebank te gaan voor deze UVB straling. Verder kan je vitame D binnen krijgen door middel van voeding of supplementen. Vitamine D3 is van dierlijke oorsprong en vitamine D2 van plantaardige oorsprong. Vitamine D3 heeft een sterkere werking. Vette vissoorten als paling, makreel, zalm en haring en in aan zonlicht blootgestelde paddenstoelen bevatten een flinke hoeveelheid vitamine D. Vooral in de winter en herfst als er minder zonlicht is, is het belangrijk om meer van deze voeding te nemen, af en toe onder de zonnebank te gaan of supplementen te slikken. Heb jij een ernstig tekort aan vitamine D? Dan is er ook een mogelijkheid voor een stootkuur of supplementen.

Linkpartners