6 factoren die het vitamine D level beïnvloeden

Het is best lastig om alle factoren te beschrijven die een invloed hebben op het vitamine D-gehalte in jouw lichaam. Er zijn eigenlijk drie manieren waarop je vitamine D binnen kan krijgen. De eerste, meest natuurlijke manier, is het binnenkrijgen van vitamine D wanneer zonlicht in aanraking komt met de huid. De tweede manier is door middel van voeding. Er zijn maar weinig voedingsmiddelen die vitamine D bevatten, in de meeste gevallen is er dan vitamine D aan toegevoegd. De laatste manier is het innemen van bepaalde supplementen met vitamine D. In deze blog gaan we in op de manier waarop het lichaam vitamine D aanmaakt. Verder benoemen we 6 belangrijke factoren die het vitamine D level beïnvloeden.


6 factoren die het vitamine D level beïnvloeden


Op welke manier maakt het lichaam vitamine D aan?

Het proces waarop het lichaam vitamine D maakt en zonlicht omzet in vitamine D is erg complex. Wanneer zonlicht in aanraking komt met de huid wordt er vitamine D aangemaakt in ons lichaam. Het begint allemaal wanneer het lichaam de zonnestralen absorbeert in het onzichtbare ultraviolet B (UVB dus) deel van het lichtspectrum. Daarnaast maken de lever en nieren ook deel uit van het proces dat een vorm van vitamine D maakt dat het lichaam kan gebruiken.

6 factoren die het vitamine D level beïnvloeden

Er zijn verschillende factoren die een invloed hebben op het vitamine D level in het lichaam van verschillende personen. Deze onderstaande factoren behoren tot de meest belangrijk.

NOW Foods voedingssupplementen

  1. De plek waar je leeft

Woon je in een land waar de zon veel schijnt en waar het warm is, dan zal jouw huid veel in aanraking komen met UVB. Hierdoor zal je waarschijnlijk ook genoeg vitamine D in jouw lichaam hebben. Woon je in een land waar je ’s winters korte dagen hebt met weinig zon? Dan zal je sneller een tekort aan vitamine D krijgen.

  1. Luchtkwaliteit

Hier zou je misschien niet zo snel aan denken, maar ook de luchtkwaliteit heeft een grote invloed op het vitamine D-gehalte in jouw lichaam. Koolstofdeeltjes in de lucht door de verbranding van onder andere fossiele brandstoffen, absorberen UVB-straling. De door vervuiling veroorzaakte gaten in de ozonlaag laten daarentegen weer meer UVB-straling door die weer zorgen voor een hogere vitamine D spiegel.

  1. Het gebruik van zonnebrand

Zonnebrand is toch een van de belangrijkste middelen om je te kunnen beschermen tegen de UVB-straling? Dat is zeker zo, zonnebrand blokkeert deze straling zodat de straling niet jouw huid kan beschadigen. Je zou denken dat deze blokkade er ook voor zorgt dat jouw lichaam geen vitamine D van de straling kan maken, maar dat ligt toch even anders. Het is namelijk zo dat bijna niemand zo trouw en veel smeert dat de blokkade de hele dag blijft bestaan. In de momenten dat er niet een goede laag zonnebrand op je huid zit, krijgt het lichaam toch de kans om de UVB-straling binnen te krijgen en om te zetten naar vitamine D.

  1. Huidskleur

Het stofje dat de huid donker maakt heet melanine. Deze stof concurreert zogezegd met het stofje in de huid dat de vitamine D-productie van het lichaam stimuleert. Dit is precies de reden waarom mensen met een donkere (of donkerdere) huidskleur meer UVB-blootstelling nodig hebben om dezelfde hoeveelheid vitamine D te genereren als mensen met een lichte huidskleur.

Lichaamsgewicht

Lichaamsvet neemt vitamine D op. Je zou denken dat mensen met veel lichaamsvet dan ook veel vitamine D in hun lichaam hebben. Wanneer de inname van de vitamine minder is, zou de vitamine daar opgeslagen kunnen zijn zou je misschien denken. Dit is niet waar. Onderzoeken hebben juist een verband aangetoond tussen zwaarlijvigheid en een laag vitamine D-gehalte. Overgewicht zou volgens deze onderzoeken de biologische beschikbaarheid van deze vitamine beïnvloeden.

  1. Leeftijd

Oudere mensen hebben vergeleken met jongere mensen minder van de substantie in de huid die de UVB-straling om kan zetten in vitamine D. Ouderen zijn ook minder efficiënte vitamine D-producten dan jonge mensen.


You may also like...

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *