Ouderen en vitamine D tekort

Bent u een vrouw en ouder dan 50? Of een man en ouder dan 70? Dan doet u er goed aan om extra vitamine D te slikken. Dit wordt aangeraden door de gezondheidsraad. Het is voor ouderen namelijk lastiger om vitamine D binnen te krijgen via de huid, waar normaal twee derde van de vitamine wordt opgenomen. Lees snel verder over de gevolgen van het tekort en hoe je ervoor kunt zorgen dat je de vitamine weer aanvult in het lichaam. Ook lees je meer informatie over de gezondheidsraad.

ouderen


Gevolgen vitamine D tekort bij ouderen

Een vitamine D tekort komt vaker voor bij ouderen. Op den duur kan dit tekort bij ouderen zorgen voor botontkalking (osteoropose), een verminderde afweer en/of spierzwakte. Botcellen zijn continu bezig om herstellingen uit te voeren. Daarvoor wordt er voortdurend bot afgebroken en nieuw aangemaakt. Bij botontkalking wordt er minder bot aangemaakt dan afgebroken. Hierdoor wordt het bot steeds minder sterk. Bij osteoporose is de botdichtheid zo laag dat je meer kans hebt op botbreuken. Osteoporose is niet meer te genezen. Voorkomen is beter dan genezen. Het is dus een goed idee dat je zorgt voor een goede botopbouw en tragere botontkalking. Dit kan je doen door voldoende calcium en vitamine D te nemen en veel te bewegen.


Vitamine D aanvullen bij ouderen

U heeft net kunnen lezen dat een vitamine D tekort vaker voorkomt bij ouderen. Dit heeft verschillende oorzaken. Hoe ouder mensen worden, hoe meer moeite de huid heeft om vitamine D aan te maken. Normaal gesproken maakt het lichaam ongeveer twee derde van de vitamine aan onder invloed van zonlicht. Dan missen ouderen dus een groot deel van de vitamine D via zonlicht via de huid. Ouderen die moeilijk ter been zijn en/of in een verpleeghuis zitten, komen ook nog eens weinig buiten. Hierdoor komen ze nog minder in contact met zonlicht.
Vitamine D kan ook in het lichaam komen via het eten. Ouderen eten over het algemeen minder, hierdoor kan de voeding ze niet altijd meer voorzien van genoeg vitaminen en mineralen. De gezondheidsraad adviseert ook om naast de dagelijkse voeding extra vitamine D te nemen. Meer over de gezondheidsraad kunt u onder het volgende tussenkopje lezen.

Voor mensen boven de 70 wordt aangeraden om in plaats van de dagelijkse aanbevolen hoeveelheid van 10 microgram, 20 microgram binnen te krijgen.


De gezondheidsraad

Heeft u weleens gehoord van de gezondheidsraad? De gezondheidsraad is een onafhankelijk wetenschappelijk adviesorgaan voor regering en parlement. Dat betekent dat dit adviesorgaan de regering en het parlement adviseert op het gebied van de volksgezondheid. Dit doen zij door onderzoeken uit te voeren naar gezondheid en gezondheidszorg.

Eén van hun aandachtsgebieden is gezonde voeding. Ze adviseren bijvoorbeeld over de effecten van voedingsmiddelen, voedingspatronen en voedingsstoffen op de gezondheid.

Verder kijkt de gezondheidsraad regelmatig of de voedingsnormen aangepast moeten worden en brengt het advies Richtlijnen goede voeding uit.